Twee viola's da gamba wervelen om elkaar heen met een spetterende frisheid en souplesse. In de muziek uit de bundel Le Nymphe di Rheno (Amsterdam, 1704) schetst gambaspeler en componist Johan Schenck een beeld van grillige, tere riviernimfen – goddelijke wezens uit de natuur, levend in stromend water, voortdurend in beweging. Hun lichtheid en speelsheid weerklinkt in de muziek, waarin Italiaanse flair, Franse sierlijkheid en Duitse structuur samensmelten.
Ivanka Neeleman & Freek Borstlap, viola da gamba
Reserveren wordt aangeraden
Wij zetten Carl Friedrich Abel in de schijnwerpers, een in Duitsland geboren musicus die tegen het einde van de achttiende eeuw als componist en viola da gambaspeler furore maakt in Engeland. Op verschillende plekken in Europa is op dat moment een beweging gaande tegen de rationaliteit; een verlangen naar de puurheid van directe emoties. Abel organiseert jarenlang een populaire concertserie in Londen en improviseert voor vrienden op teksten uit A Sentimental Journey, de grote bestseller van Laurence Sterne. De viola da gamba is op dat moment op de meeste plaatsen al een tijdje in de vergetelheid geraakt, maar de intieme, verfijnde klank die nodig is om emotionele gevoeligheid uit te drukken is dit strijkinstrument op het lijf geschreven. In adagio’s en largo’s wist Abel de luisteraars tot tranen toe te ontroeren. Zijn gevoelige spel inspireert liefhebbers om hun viola da gamba weer uit de kist te halen en in kleine kring opnieuw tot klinken te brengen. De 3 sonates van Abel die vandaag gespeeld worden zijn onlangs teruggevonden in kasteel Ledenburg, bij Osnabrück.
Naast muziek van Abel spelen we werken Georg Philipp Telemann en Carl Philipp Emanuel Bach. In de kleurenrijkdom van traverso, klavecimbel, cello en viola da gamba ontstaan vrolijke en intieme dialogen. Deze instrumentale muziek spreekt tot het hart, als een lied zonder woorden.
Laat je verrassen en ontroeren door indrukwekkende virtuositeit en expressieve, ontroerende melodieën met een intiem karakter.
We vragen een vrijwillige bijdrage na afloop van het concert.